Pre
nekoliko dana, u Domu omladine Beograda, održan je Festival epske fantastike.
Kao i svake godine, najavljeno je mnoštvo zanimljivih dešavanja, ali moje vreme
je bilo vrlo ograničeno pa sam uspela da prisustvujem samo jednoj tribini: Srpski
pisci u epskoj fantastici. S obzirom na to da sam većinu predstavljenih knjiga
pročitala i sa njihovim autorima o njima diskutovala, moje prisustvo je imalo
za cilj pružanje podrške i druženje sa piscima čije knjige okupiraju moje misli
poslednjih par godina. Ipak, jedna „nova“ knjiga uspela je da osvoji moju
pažnju i probudi interesovanje tako da je, uz slast, završila u mojim rukama i
to pravo iz ruku njenog tvorca, sa mastilom u posveti koje se još uvek sušilo.
Više o tome u nastavku.
Nikada mi nisu
sve knjige na broju.
Piscima čije je učešće najavljeno,
pridružio se deo Karavana fantastike
te je, još jednom, do izražaja došla podrška koju mladi književnici pružaju
jedni drugima, a to je nešto što me posebno raduje. Složili smo se da ono „epskoj“ u nazivu
tribine nije i ne mora biti isključivo. Tako je sastav družine izgledao ovako:
Dimitrije Stevanović (Ime vatre,
Trubadurova svita (recenzija ove knjige stiže uskoro)), Duško Blagojević (Duhovi rata i Nevidljivi grad), Nebojša Petković (trilogija Poslednji grad), Nemanja Jovanov (Belina), Ivan Branković (Prometejev
dnevnik i Projekat Herkules) i jedina
dama koja je učestvovala, ne i jedina koja ume da piše fantastiku, Milena
Stojanović (Petruški zmaj i Zov krvi – prva dva dela trilogije Proročanstvo bogova). Na žalost, Zoran
Petrović je bio sprečen da se pojavi, ali njegove knjige oživljavale su njegovo
prisustvo (serijal Praznik zveri,
znate već).
Marko Despot Miranović (moderator) i navedeni učesnici tribine
Nakon predstavljanja pisaca i njihovih
dela, govorilo se o raznim temama - o originalnosti, klišeima, položaju
žanrovske književnosti u odnosu na književnost glavnog toka (ovo mi već delije
kao večita tema, glasam da je ovogodišnji dobitnik NIN-ove nagrade svojom
pobedom zaključi) i sl. Mišljenja sam da se ne treba opterećivati tim temama. Kada
bismo pozvali dvadeset pisaca i dali im istu postavku romana, svako bi napisao
nešto drugačije. Ono što bi diktiralo tok priče svakog od njih je njihovo
poimanje sveta, ličnost koju su gradili celog života i, naravno, kvalitet koji
poseduju. Taj kvalitet će naći način da se pokaže i prokrčiće sebi put do srca
čitalaca. Karavan fantastike je jedan od načina da se pisci približe publici, a
i sam je tema slične rasprave – ko se toga prvi setio. U jednoj epizodi South
Park-a, ustanovili smo da je sve što bi vam moglo pasti na pamet, Bart Simpson
već uradio. Pomirimo se sa tim i pozdravimo one koji se i dalje trude da nešto
postignu. Njihovo nadograđivanje na ono što je već urađeno je pohvala inicijalnog
dela samo po sebi.
Na pitanje da li publika uspeva da
pronikne u dublji smisao koji njihovi romani nose, Nebojša Petković je
odgovorio da on nije imao na umu dublji smisao kada je pisao roman i gradio
karaktere svojih likova, već je želeo da priču koju je izmaštao ispripoveda
najbolje što ume, kroz što verodostojnije likove (dala sam sebi slobodu da
svojim rečima prepričam njegove, nisam mnogo vična citatima). Ja sam
kompleksnost i kvalitet njegovog pisanja prepoznala te mi je ta neverovatna
dubina* jasno uočljiva. Tu dolazimo do malopređašnje poente da je ono po čemu
se kvalitetni pisci izdvajaju već predodređeno njima samima. Njihova različitost
je upravo ono što obogaćuje ponudu i dodaje boje fantastičnom spektru. Ne
moraju svi biti filozofi ili literarni majstori, ali dobro je kada svoje umeće uspeju
vešto da utkaju u knjigu i kada da ga nadograđuju. Onaj ko nema šta da ponudi u
tom smislu, neće dugo ni opstati. Naravno, ima i nedostataka. Nije realno
očekivati vrhunske domete u prvoj knjizi, ali svako od nas svojim zapažanjima,
pitanjima, interesovanjem, može da doprinese razvoju njihovog kvaliteta. A
kvalitet zaista postoji. Branković, recimo, gradi takvu dinamiku da vas
uzbuđenje drži od prve do poslednje rečenice, dok su mu opisi sažeti, a vrlo
živi. Dimitrije kroz urnebesne situacije u koje stavlja svoje junake pravi
ozbiljnu društvenu kritiku i tako dalje. Primera je puno, prostora za napredak još više.
*Poslednji grad konačno pronalazi put do moje biblioteke,
sa sve neverovatnom posvetom. Ovaj divni ključ – obeleživač
stranica je poklon iznenađenja od mog druga Marka,
kojim mi je začinio već sjajno veče
Dubinu razmišljanja uspela sam da
naslutim i u par rečenica koje je izrekao Nemanja Jovanov pa smo tako došli do
romana koji sam pomenula na početku: „Belina“. Osmišljena kao priča koja će
biti ispričana kroz tri knjige, najpre je ponovo probudila moju fascinaciju
pojavom trilogija u epskoj fantastici (mislim, razumem ja da se ne može čitav
svet izmaštati i izgraditi u samo jednoj knjizi, ali zašto uvek tri?! Kakvu
silu u sebi nosi taj magični broj? I dokle, bre, više te trilogije?), a onda je
usledilo ono što je probudilo moje interesovanje – ne, nije u pitanju klasična
trilogija, ovo je jedan događaj, priča o nastanku čovečanstva, ispričan iz tri
ugla – ženskog (prva knjiga), muškog (druga) i svevišnjeg entiteta – roditelja
čovečanstva (treća knjiga). Zvuči zanimljivo, zar ne? Ako je suditi po načinu
na koji njen tvorac gleda na čovečanstvo (iz mog vrlo skromnog zavirivanja u
isti), trebalo bi da probudi mnoga razmišljanja, što je upravo ono čemu se nadam
od susreta sa knjigom. S obzirom na to da je konačno dospela u moje ruke,
uskoro ćemo i to saznati.
Noviteti u mojoj riznici
Ovo je bila dobra podloga za dalje
produbljivanje razgovora, ali vreme leti dok se zabavljaš tako da nas je ključ
u bravi sale Amerikana naveo da polako zaključimo tribinu. Ovakvi skupovi su
sjajna prilika da se dođe do kvalitetne interakcije između pisaca i čitalaca te
ne bi bilo loše da se izvrše neke modifikacije. Na primer, moglo bi se manje
vremena potrošiti na predstavljanje knjiga (na Festivalu epske fantastike
većina je upoznata i sa piscima i sa njihovim romanima), a vreme upotrebiti za
razmenu mišljenja i diskusije koje će pružiti prostora da se iznesu stavovi i
razmišljanja koji će, bolje od bilo kakve postavke i radnje romana, privući
nekoga da pročita baš to što je taj pisac napisao.
Sada ću se vratiti onome
zbog čega sam i otišla na Festival – druženje! Kratko, ali slatko. Gore
navedenu fantastičnu ekipu, dopunili su Tešići (Irena i Aleksandar), kolega
knjigoljubitelj Marko (desio se dugo iščekivan susret epskih razmera), moja
draga sestra Bojana i ja, pa je usledio događaj koji smo svi čekali, ispijanje
zanatskog piva u obližnjem kafiću uz veliku kriglu prijatnog razgovora. Što bi
rekao Čak Palahnjuk (čisto da pokrijem onu opasku o vičnosti citatima):
„Nothing of me is original. I am the combined effort of everyone I've ever
known.“ Srećna sam što u izgradnji moje ličnosti učestvuju ovakvi ljudi.
U svom prirodnom okruženju
Prvobitno objavljeno na Dotkomu.
Fotografije su iz moje riznice.
No comments:
Post a Comment