Ovu knjigu napisao je profesor
istorije iz Niša. Nije prva koju je napisao, ali jeste prva koju je objavio. A
meni prva koju sam dobila u zamenu za prikaz.
Smešten u okvire fantastike, ovaj
roman obiluje magijskim bićima poput veštica, volšebnika, karakondžula,
vampira, drekavaca, babajaga… i božanstvima poput Odina, Dajboga, Morane. Glavna
„junakinja” je albino veštica Adalberta, nekadašnja predvodnica paradržavne
organizacije Okultni savez Srbije, a sadašnja upravnica biblioteke okultnog
univerziteta „Madam Glavacka”. Strah i trepet za studente, za svojih 250 godina
prilično je izbrusila veštine upravljanja magijom, ali, kao što možete
pretpostaviti, nezadovoljna je svojim statusom, svesna da je, u najvećoj meri,
sama za to odgovorna. Međutim, pokrenuti su događaji koji će sve promeniti i
pred nama je prava drama koja će uticati na celokupan svetski poredak i
inicirati ponovnu preraspodelu sile.
Zvuči poznato? Ceo roman zvuči tako.
Vrišti stav pisca o apsurdima sa kojima smo suočeni. Kao istoričar, on ima
interesantan uvid u razvoj međuljudskih i međunarodnih odnosa, koji su, na svu
moju žalost, prilično nakaradni. Potkovan adekvatnim podacima, on redom ukazuje
na sve ono što je loše i tera nas da se zapitamo koliko apsurda možemo da
apsorbujemo. Podseća nas na sve one neverovatne stvari koje smo preživeli (ratovi,
sankcije, odlazak mladih iz zemlje, „uspostavljanje stabilnosti”,
bombardovanje, odlazak mladih iz zemlje, „uspostavljanje stabilnosti”, moralna
degradacija, poremećen sistem vrednosti, poremećen sistem upravljanja državom,
odlazak mladih iz zemlje (ko ima sreće i ume da se snađe, ostali žive kako
znaju i umeju i pokušavaju da izvuku najbolje iz života). Sada, od svakog od
nas zavisi kako će uticati na svet oko sebe. Kakav će svet izgraditi. Svako od
nas nosi svoj deo odgovornosti.
Pored mnoštva asocijacija koje se
ogledaju u igri reči (Okultameri, SSSB (Sibirski sojuz silnih babajaga),
Sveevropska okultna asocijacija, Anadolski slivači strave, Beogradski mađijarluk,
zločini protiv okultnosti…), stav se izražava i kroz dijaloge u kojima je
prenaglašena nekultura, nevaspitanje, prostakluk. To anulira lepotu naracije, ali
efektno vrši svoju funkciju.
Evo ti na, zaslužila si!
Za razliku od „Trubadurove svite” gde je kritika iskazana na
komičan način, ovde pisac jasno i smisleno iznosi svoj stav.
Šupljoglavci se klanjaju četvorostrukom
šupljoglavcu. Nažalost, takav je idol savremenih mladih okultista.
Kratkovide smrtnice misle da zavodnicu čini
minimalna odeća, ali one ne znaju da pravu ženu ne čini obim grudi i zadnjice,
već obim njenog magijskog potencijala.
Radnja je dinamična i zanimljiva, ima
dosta humora, akcije, zapleta i raspleta. Potkrade se i neki poetski opis ili
rečenica koja me svojom efektnom jednostavnošću, prosto, obori s nogu.
„Prrr”, brundao je mačak iz svoje unutrašnjosti.
Ipak, veliki problem uviđam u
tehničkoj izvedbi i obradi romana. Stiče se utisak da obrada nije ni rađena i
da je roman pušten u štampu onako kako je dostavljen u izdavačku kuću. A
dostavljen je sa dosta nedostataka koji škripe i narušavaju tok radnje. U
vremenu hiperprodukcije i navale pisaca koji misle da je za bavljenjem
književnošću dovoljno da imaju nešto da kažu, izdavačke kuće moraju biti
poslednji branik, sito koje će zadržati ono što ne valja, a unaprediti ono što
ima potencijala. Ne dozvoliti da knjiga ode u štampu dok se ne isprave
pravopisne greške, poradi na sintaksi, uklone pleonazmi, ispeglaju nabori. Mora
se staviti kvalitet ispred kvantiteta. Drugi deo odgovornosti snose pisci. Ko
odluči da se bavi književnošću mora se baviti ličnim opismenjavanjem i konstantno
težiti boljem poznavanju jezika i književnosti. U maniru sportista koji, umesto
da krive trenera, svakodnevno treniraju kako bi svojim kvalitetom zaslužili
mesto u prvoj postavi. Još jednom, svako od nas nosi svoj deo odgovornosti. Kao
što autor oštro negoduje zbog društveno–političkih prilika, tako i ja negodujem
zbog narušavanja lepote pisane reči i pozivam na odgovornost sve one koji imaju
udela u tome.
Preuzimam i svoj deo odgovornosti,
naglašavam da pisanje o knjigama nije moja struka niti profesija već nešto što
radim iz ljubavi, i pozdravljam svaku kritiku i ukazivanje na greške koje
pravim. Smatram to jedinim načinom da isplivamo i sačuvamo našu književnost od
bujice loših knjiga koje kontaminiraju samo uporište kulture. Nemojmo im to
dozvoliti.
Dušan Jevtić je ovom knjigom pokazao da
ima šta da ponudi, nadam se da će nam narednom pokazati da može da ponudi i
više. Volela bih da vidim kako se snalazi u drugačijoj postavci romana, kada
nakaradnost ustupi mesto lepoti. Potencijal postoji, ostaje da vidimo da li će
i kako biti iskorišćen.
Ukoliko želite da čujete više o knjizi
od
njenog tvorca, ovde možete
pogledati njegovo gostovanje na TV KCN, a prikaze romana možete pročitati na
portalima AVKF, Art-anima i blogu
knjiške veštice BookWitch.
Prvobitno objavljeno na portalu Konkretno - zdrav razum i javna kritika
No comments:
Post a Comment